Onderwijs en begeleiding

Burgerschap


Op Het Willem hebben we het burgerschapsbeleid samengevat in 10 doelen:
 
Maatschappelijke handelen
  1. Op Het Willem ontwikkel je je identiteit. Je leert te reflecteren op jezelf. Wat zijn sterke en minder sterke kanten van jou als leerling? Je leert van voorbeelden in onze directe omgeving, uit de actualiteit, van belangrijke historische figuren en uit verhalen zoals we deze vinden in de Bijbel.
  2. Op Het Willem leer je samenwerken. Je leert op te komen voor jezelf en te luisteren naar wat anderen te zeggen hebben. Je leert om afspraken met elkaar te maken en je eraan te houden.
  3. Op Het Willem leer je verantwoordelijkheid te nemen voor jezelf en onze schoolgemeenschap en leer je dat jij waardevol kunt zijn voor je omgeving.
  4. Op onze school leer je te participeren in de echte wereld. Daar waar het kan verbinden we jouw leefwereld met echte, maatschappelijke vraagstukken.
Democratische rechtsstaat
  1. Op Het Willem leer je democratisch samenleven. Je kent de rechten en plichten die voortvloeien uit de basiswaarden: vrijheid, gelijkheid en solidariteit. Je leert en werkt vanuit deze waarden met de overtuiging dat je daarmee een constructieve bijdrage levert aan de toekomstige samenleving.
  2. Je leert op Het Willem over grondrechten van alle Nederlanders en over mensenrechten voor alle wereldburgers. Je leert over de ontwikkeling van deze rechten en de dilemma’s die daarbij horen. Onze school is ook een gemeenschap met grondrechten geformuleerd in het leerlingenstatuut.
Omgang met verschillen / omgang met conflicten (leren om verbonden te blijven met elkaar)
  1. Op Het Willem leer je tolerant te zijn. Op school word jij gestimuleerd om om te gaan met verschillen door ontmoeting en dialoog. Dat doe je door te leren luisteren en te leren om je uit te spreken. We geloven dat we elkaar beter leren begrijpen door onze drijfveren met elkaar te delen.
  2. Op Het Willem leer je kritisch en creatief te denken. Je leert wijzer te worden door vragen te stellen aan anderen en onderzoek te doen in (historische) bronnen. Je bent daardoor in staat te reflecteren op je eigen overtuigingen.
  3. Je leert op Het Willem dat cultuur dynamisch is, zich altijd heeft ontwikkeld en in ontwikkeling zal blijven. Je leert kenmerken van de eigen leefcultuur in beeld te brengen en deze te vergelijken met andere culturen. Op school noemen we dit cultureel bewustzijn.
  4. Op Het Willem leer je een mening te vormen over de actualiteit en met elkaar de dialoog te voeren over de vraagstukken die in de maatschappij actueel zijn. Dit leer je doordat docenten actueel nieuws in de lessen gebruiken. 
We werken aan deze doelen gedurende de gehele opleiding en in het bijzonder de eerste drie leerjaren. Elk van de eerste drie leerjaren heeft een thema. Vanuit dit thema worden activiteiten vormgegeven.

Leerjaar 1: Wie ben ik? Waar ben ik? Wat breng ik?
Leerjaar 2: Samen staan we sterker.
Leerjaar 3: Ik en mijn bijdrage aan mijn omgeving en de wereld om mij heen.

Scholen geven invulling aan burgerschapsvorming in programma’s van verschillende vaksecties, in projecten van de verschillende afdelingen en in praktijken zoals onze vieringen en dagopeningen. 

We monitoren ons burgerschapsonderwijs door in leerjaar 1 en 3 de  BSM meting te verrichten om kennis en kunde te meten Daarnaast organiseren we jaarlijks gespreksgroepen met leerlingen uit verschillende leerjaren om ook de ervaring met onze programma’s, projecten en praktijken te bevragen. Op deze wijze werken we continu aan de verbetering van het burgerschapsonderwijs.

Waalwijk

Aanmeldavonden
24 en 25 maart 2025

Contact

De Gaard 4
5146 AW Waalwijk
0416-333069